UMBRA

(ŁAC) CIEŃ, MROK, ZAĆMIENIE KSIĘŻYCA

Symboliczna opowieść o poznawaniu siebie, docieraniu do najgłębiej skrywanych tajemnic psyche. Bez dialogów, w sposób poetycki, poprzez symbolikę obrazu, muzykę i taniec film dociera do typowych struktur wewnętrznych, organizujących traumatyczne doświadczenie człowieka we wczesnym dzieciństwie. Personalna opowieść kobiety molestowanej seksualnie, dzięki symbolicznym obrazom w jakich została ujęta, nabiera charakteru uniwersalnego. 

Film można odczytywać poprzez różne jego warstwy. Jedną z nich jest warstwa psychologiczna, gdzie zilustrowane zostały mechanizmy traumy. Dysocjacja, fragmentacja pamięci, niezdolność linearnego opowiedzenia własnej historii, odtwarzanie traumy, autoagresja…

Film w sposób poetycki dociera do stanu wewnętrznego bohaterki, jej poczucia osamotnienia, braku kontaktu z rzeczywistością, poczucia winy, braku miłości oraz sensu życia. Za sprawą transowości obrazów przenosi widza w sferę przeczuwania, a nie intelektualnej analizy.

Kiedy w tradycyjnym filmie fabularnym obserwujemy historię "realną", a tylko za pomocą tzw.: „insert shots” przenosimy się do świata wewnętrznego bohatera, aby poczuć jego nastrój, tak w Umbrze sytuacja z założenia jest odwrócona. Poruszamy się po świecie wewnętrznym, jego strukturach i pewnym niejawnym porządku, który C.G Jung próbował opisać za pomocą teorii archetypu.

Symboliczny obraz zatem będzie tu pełnił funkcję pomostu między światem wewnętrznym bohaterki, a jej historią traumy. Z obrazów symbolicznych można odczytać charakter wczesnych zranień,  zaburzonych relacji z jej najbliższym otoczeniem.

Mniej oczywiste będą tu warstwy filozoficzna i teologiczna, gdzie postawione zostały pytania o naturę zła, kondycję życia ludzkiego w ogóle, obecność Boga i jego relacje z człowiekiem, o miłość i sens istnienia. W tych przestrzeniach będzie to opowieść o spojrzeniu w oczy archetypowego cienia, zła absolutnego.

Jednak na koniec to bagaż życiowy widza, jego edukacja i wrażliwość decydują o tym, co dostrzega w obrazach filmu. Dla niektórych jest to film o "poszukiwaniu miłości, o relacjach damsko - męskich, o uwodzeniu, o walce o własną indywidualność". Osoba nieobarczona traumatycznym przeżyciem często nie dostrzega tematyki molestowania seksualnego. Nie ma skojarzeń w tym kierunku, dlatego film ten jest wykorzystywany jako materiał dydaktyczny, na podstawie którego można wyjaśnić pewne nieoczywiste związki między jego obrazami, a konstrukcją psychiki doświadczonej traumą.

                                                                                                                                                                    Urszula Nawrot

 

FILM POLSKI

IMDb

 

ART

Efekt artystyczny został osiągnięty poprzez zderzenie przestrzeni realnej z nadrealną (przy czym w przestrzeni nadrealnej zastosowanie będzie miała metoda surrealistów: przedmioty  i osoby są realne, ale zestawione w nierealnych związkach i zastosowaniach/sytuacjach).

Istota narracji zawiera się w wymowie symbolicznej a nie wyrażeniu wprost intencji i motywacji bohaterów. Narracja somnambuliczna (nie natrętnie) dominuje nad realną (nie dosłownie).

Kostium, stylizacja, krajobraz i wnętrza, faktury, kolory dobrane zostały do każdej sceny pod kątem ich symboliki.

Wybrana forma narracji jest wynikiem życiowego, artystycznego doświadczenia Urszuli Nawrot, jako tancerki i choreografa, aktorki teatralnej, miłośniczki sztuk wizualnych i wielokrotnie nagradzanego fotografa, pasjonatki psychologii analitycznej.

Wybór narracji symbolicznej jest inspirowany psychologią Carla Gustawa Junga według którego: "ten kto mówi praobrazami, mówi jakby tysiącem głosów, przejmuje i porywa, a zarazem to, co opisuje, przenosi z dziedziny jednorazowej przemijalności w sferę wiecznego bytu, los osobisty podnosi do rangi losu ludzkości."

Praca nad filmem trwała 5 lat. Każdą ze scen autorka filmu przygotowywała prawie rok, poszukując odpowiednich lokazlizacji, na których oparła swoją koncepcję scenograficzną, tworząc wideoboardy poszukując odpowiednich ujęć, rytmu scen i ich wymowy. Każdy z obrazów wywodzi się z malarstwa, rzeźby, grafiki. Inspiracje wizualne do filmu są wyłącznymi poszukiwaniami Urszuli Nawrot w oparciu o sny, fantazje, wizje i procesy wewnętrzne ofiar molestowania seksualnego. 

Forma filmu jest odpowiedzią na pewną lukę w przedstawianiu tematu traumy przez tradycyjną formę narracji filmowej. Istota problemu traumy nie zawiera się w opowiadaniu rzeczywistej historii, która przedstawiona zbyt dosłownie może retraumatyzować osoby, które jej doświadczyły. Istotą traumy są pewne powtarzające się wewnętrzne procesy, bez których zrozumienia, nie sposób ofierze traumy pomóc, ani pojąć jej zachowań. 

 

„Żadna forma sztuki nie wykracza poza zwykłą świadomość, tak jak film, wprost do naszych emocji, w głąb mrocznego pokoju duszy”. Ingmar Bergman

Film w swoim założeniu miał być materiałem dydaktycznym oraz wspierającym terapię.

 

Symboliczna forma filmu umożliwiła bezpieczną emocjonalnie pracę z dzieckiem na planie. Dziecko w żaden sposób nie było wprowadzone w tematykę filmu. Używanie efektów specjalnych, ujęć subiektywnych, montażu i post produkcji obrazu umożliwiły osiągniecie efektu końcowego filmu, jego atmosfery i przebiegu akcji.

 

MUZYKA

Muzyka i udźwiękowienie filmu w dużej mierze decydują o odbiorze obrazu. W filmie Umbra muzyka celowo odwołuje się do tematyki biblijnej, nakierunkowując widza na bardziej uniwersalną jego interpretację. 

 

Muzykę do filmu skomponował 

MAREK KUCZYŃSKI

TANIEC

Jednym ze sposobów wyrażania przestrzeni nieświadomej jest ruch - taniec. Ta forma ekspresji daje szansę dotarcia do przestrzeni nieracjonalnej, wewnętrznie sprzecznej, nieopisywalnej. 

Współtwórcą choreografii jak i odtwórcą głównej roli męskiej jest jeden z najwspanialszych tancerzy polskich

 LESZEK BZDYL .

KOPALNIA SOLI WIELICZKA

Niezwykłą warstwę wizualną tworzą najwspanialsze polskie zabytki. Dwie sceny filmu kręcone były w Kopalni Soli w Wieliczce. 

TVN 24

64 metry pod ziemią. W Wieliczce powstaje film. 

EKIPA

  • tytuł: UMBRA
  • scenariusz, reżyseria, koncepcja plastyczna: Urszula Nawrot
  • konsultacje artystyczne: Prof. Leszek Mądzik, Lech Majewski, Jack Gold, Andrzej Bartkowiak
  • obsada: Urszula Nawrot, Leszek Bzdyl, Michalina Wiśniewska
  • muzyka i wykonanie: Marek Kuczyński
  • autorzy zdjęć: Grzegorz Hartfiel oraz Urszula Nawrot,
  • (zdj. dodatkowe: Oskar Kozłowski, Olaf Malinowski, Maciej Puczyński)
  • montaż: Urszula Nawrot, Milenia Fiedler
  • scenografia: Urszula Nawrot
  • kostiumy: Magdalena Major
  • charakteryzacja: Natalia Zdrojek
  • choreografia: Urszula Nawrot, Leszek Bzdyl
  • postprodukcja obrazu: EBH, 3de
  • kolorysta: Przemysław Niedźwiedzki
  • udźwiękowienie: DREAMSOUND, Filip Krzyżykowski
  • produkcja: COPALFILM Urszula Nawrot
  • koprodukcja: TELEWIZJA POLSKA S.A., MAGIC PRODUCTION Sp. z o.o.
  • koproducenci: TVP 2 Jerzy Kapuściński, Redakcja Marzena Podgórska, Produkcja Witold Będkowski, Magic Production - Magdalena Nowacka
  • kierownik produkcji: Paweł Kurzacz
  • gatunek: film artystyczny / fabularny/ kino autorskie / eksperymentalne
  • czas ekranowy: 30 minut
  • miejsce realizacji: Polska
  • premiera: Festiwal Filmowy w Gdyni wrzesień 2015r
  • premiera kinowa: 24 luty 2016r 
  •  

NAGRODY

New York City International Film Festival 

  • 1. Best International Short Film; 2016

West Chester Film Festival

  • 2. Best Female Director; 2016

Art Film Festival Cannes

  • 3. 2nd Prize; 2016

Action on Film Festival. Las Vegas,

Polish Short Film Festival; 2017

  • 4. Best Directing
  • 5. Best Cinematography
  • 6. Best Short

Women's Independent Film Festival, Los Angeles; 2016

  • 7. First Place Experimental
  • 8. Best Directing
  • 9. Best Cinematography
  • 10. Best Editing

European Short Film Festival, Berlin 2017

          11. Best scifi/horror

Art Movie Film Festival 2017

        12. Best Experimental Short Film

Arte Non Stop Festival, Buenos Aires 2018

       13. Best Medium Lenght Film

       14. Best Female Direction Medium Length Film

      15. Best Cinematography Medium Length Film 

      16. Best Actress Urszula Nawrot Medium Length Film

      17. Best Actor Leszek Bzdyl Medium Length Film

Consonance Music and Dance Film Festival 2019

      18. Best Art Dance Award

Anabelle Munro The Most Important Films and Scripts in the World 2019, Las Vegas

     19. Impact Award: Psychology

4 Seasons Film Festival, Barcelona & Resistencia 2019

     20. Best Director

     21. Best Photography

VIP Film Festival, Barcelona & Resistencia 2019

     22. Best Actress - Urszula Nawrot

     23. Best Choreography - Leszek Bzdyl, Urszula Nawrot

Fantastic Film Festival, Barcelona & Resistencia 2020

   23. Best Director Best

   24. Fantastic Art

 

 

 

c

 

UMBRA NA FESTIWALACH

Brooklyn Film Festival 2017

        Official Selection

Audi Dublin International Film Festival 2016

      Special Screening - Dance on Film

Capital City Film Festival 2016

       Official Selection

Camerimage International Film Festival 2015

        Talent Demo

40th Gdynia Film Festival 2015

      Official Selection

Festival de Cannes 2016

      Marché du Film

Fastnet Short Film Festival 2017

     a Special Guest Screening

 UMBRA / SHADOW / ECLIPSE OF THE MOON 

ART / NARRATIVE FICTION / EXPERIMENTAL / AUTEUR CINEMA / 30 min / POLAND / 2015

DIRECTOR : URSZULA NAWROT

CAST : LESZEK BZDYL, URSZULA NAWROT, MICHALINA WISNIEWSKA

PRODUCED BY : COPALFILM URSZULA NAWROT

CO-PRODUCED BY : TVP S.A., MAGIC PRODUCTION