U R S Z U L A N A W R O T
Selfportrait
On the set of „Diabeł Łańcucki”
On the set of „UMBRA”
With Al Pacino, Jameson International Film Festival 2012
Selfportrait
With Prof. Leszek Mądzik, Exhibition „Romanticism” 2021
With Vittorio Storaro, CamerImage 2013
With Andrzej Bartkowiak, CamerImage 2012
PL
Od dzieciństwa związana ze sztuką, najpierw przez taniec (w wieku 16 lat zdobyła Międzynarodową Mistrzowską Klasę „S” w Tańcu Towarzyskim), a później przez teatr i fotografię, którą początkowo zajmowała się amatorsko. Ukończyła prestiżowe XIV Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu w klasie teatralnej, współpracującej z Instytutem Grotowskiego. Następnie studiowała Politologię na Uniwersytecie Wrocławskim, a później Stosunki Międzynarodowe w Collegium Civitas. W trakcie studiów otrzymała nagrodę Ministra Edukacji za najlepsze wyniki w nauce oraz stypendium w prestiżowej Sciences Po w Paryżu. W 2007 roku uzyskała tytuł magistra Stosunków Międzynarodowych.
Mimo sukcesów akademickich nie porzuciła drogi artystycznej. W 2010 roku ukończyła Warszawską Szkołę Filmową na wydziale aktorskim oraz otrzymała Dyplom Aktorski ZASP. W latach 2010–2011 uczęszczała na studium dramatopisarstwa w Laboratorium Dramatu w Warszawie. Występowała na scenach Teatru Praga (Exit 8), w filmach (Pod Światło) i w telewizji (Klan). Po kilku latach pracy na scenie i planie filmowym powróciła do sztuk wizualnych, w tym głównie do fotografii, którą od 2012 roku zajmuje się profesjonalnie. Już jej pierwsze publikacje i wystawy zdobyły uznanie oraz nagrody, w tym specjalną nagrodę UNICEF oraz Brązowy Medal na XI Biennale Fotografii Artystycznej „Dziecko”. Jej prace publikowano w prestiżowych magazynach, takich jak Photographize (Nowy Jork), Photography Monthly (Londyn), Fine Eye Magazine, EYE Photo Magazine, oraz prezentowano na wystawach, m.in. w Vision Center Cork (Irlandia).
W 2010 roku uczestniczyła w serii warsztatów aktorskich prowadzonych nowatorską metodą „Dream Workshop” przez Elisabeth Kemp, znaną jungistkę i nauczycielkę aktorstwa z Actor’s Studio w Nowym Jorku. To doświadczenie zapoczątkowało długoletnią przyjaźń oraz rozwój technik pracy ze snem i aktywną imaginacją według teorii Carla G. Junga. Techniki te stały się dla niej nieocenionym narzędziem zarówno w pracy filmowej, jak i fotograficznej, stając się fundamentem jej twórczości.
Od 2012 roku uczyła się reżyserii pod okiem Jacka Golda, brytyjskiego reżysera znanego m.in. z Dotknięcia Meduzy. Już wtedy marzyła o tworzeniu wizualnego kina autorskiego. W 2014 roku założyła firmę producencką COPALFILM. Zdecydowała się na realizację filmu Umbra, w którym połączyła wszystkie swoje pasje: film, taniec, wyrafinowaną estetykę obrazu oraz psychologię głębi, której poświęca coraz więcej uwagi.
Na zaproszenie prof. Leszka Mądzika wykonała zdjęcia promujące jego spektakl Czas Kobiety z A.M. Jopek (plakaty, billboardy, katalog).
W 2022 roku zrealizowała swoją pierwszą indywidualną wystawę w Polsce, w Galerii Sztuki sceny plastycznej KUL w Lublinie, na zaproszenie prof. Leszka Mądzika. Wystawa, zatytułowana ROMANTYZM I, skupia się na temacie kobiety, jej ranach oraz procesach prowadzących do uwolnienia poprzez kontakt z archetypem. Urszula Nawrot specjalizuje się zarówno w portrecie realistycznym, jak i konceptualnym, a także pejzażu. Jej prace poruszają tematy śmierci i przemijania.
Artystka ma na koncie kilka wystaw indywidualnych, takich jak My Mexico, Romantyzm. Odzyskiwanie Siebie, Romantyzm I, Polska Szlachecka oraz Kobiety Diabła. Wystawa Romantyzm zdobyła nagrodę za najlepszą fotografię kobiecą na festiwalu filmowym Frida Film Festival.
W swoim debiutanckim filmie reżyserskim z 2015 roku, Umbra, przedstawiła historię traumy uwiedzenia z perspektywy wewnętrznego świata dorosłej kobiety. Wszystkie obrazy w filmie opierają się na prawdziwych przeżyciach osób, które Urszula Nawrot spotkała podczas zbierania materiałów do filmu. Produkcja filmu stała się wieloletnim badaniem wewnętrznego świata traumy oraz jego symbolicznych reprezentacji. Film zdobył uznanie ekspertów z dziedziny psychologii i psychiatrii, takich jak prof. Bogdan de Barbaro oraz Peter A. Levine, i jest wykorzystywany jako materiał dydaktyczny na kursach dotyczących traumy.
Obecnie pracuje nad pełnometrażowym filmem autorskim. Na co dzień działa jako fotografka, autorka zdjęć, montażystka i kolorystka w produkcjach realizowanych przez własną firmę i nie tylko. Prowadzi terapeutyczne sesje zdjęciowe, które eksplorują wewnętrzny świat klientki, umożliwiając doświadczenie psychicznych kompleksów na poziomie archetypów.
Jej zainteresowania obejmują psychologię (zwłaszcza wczesną traumę, archetypowy system samoochrony psychiki, wewnętrzne obiekty psychiczne), filozofię, malarstwo oraz sztuki walki. Urszula Nawrot posiada I stopień mistrzowski w Wing Tsun Kung Fu.
Jest członkiem:
Polskiego Towarzystwa Fenomenologicznego.
Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Związku Artystów Scen Polskich
EN
Since her early years, Urszula Nawrot has been immersed in the arts, beginning with her success in dance, where she won the International Master Class “S” in Ballroom Dancing at the age of 16. Her artistic journey continued through her involvement in theater and photography, both initially pursued as amateur passions. She graduated from the prestigious 14th Secondary School in Wrocław in the theater class, where she collaborated with the Grotowski Institute. Nawrot later earned a degree in Political Science from the University of Wrocław, followed by a degree in International Relations from Collegium Civitas in Warsaw. During her studies, she received the Minister of Education Award for academic excellence and a scholarship to the prestigious Sciences Po in Paris. She completed her Master’s in International Relations in 2007.
Despite her academic achievements, Nawrot remained dedicated to her artistic path. In 2010, she graduated from the Warsaw Film School’s acting department, receiving a ZASP Acting Diploma. She further pursued a playwriting course at the Drama Laboratory in Warsaw (2010–2011). Her acting career includes performances on stage at the Praga Theater (Exit 8), in films such as Pod Światło and Moja dziewczyna, and in television shows like Klan and The Scent of the Might. After several years of stage and screen experience, she returned to her original passion for visual arts, particularly photography, which she had practiced for years. She began exhibiting her work in 2012, quickly gaining recognition with awards such as the special UNICEF award and a Bronze Medal at the 11th Biennial of Artistic Photography „Child.” Her photography has been featured in prestigious publications like Photographize (New York), Photography Monthly (London), Fine Eye Magazine, EYE Photo Magazine, the Gallery of Refined Art, and the Vision Center Cork Ireland exhibition.
In 2010, Nawrot participated in a series of acting workshops led by Elisabeth Kemp, a renowned Jungian analyst and acting instructor from the Actor’s Studio in New York. Kemp’s „Dream Workshop” methodology, rooted in Jungian theory, sparked a long-term friendship and provided Nawrot with valuable techniques in working with dreams and active imagination. These techniques have since become integral to her creative process in both film and photography.
Since 2012, she has studied directing under Jacek Gold, the British film director known for The Medusa Touch. With a growing desire to establish a visual-auteur cinema, Nawrot founded COPALFILM in 2014. Her debut film, Umbra, combines all her passions—film, dance, sophisticated visual storytelling, and psychological research. In this film, she explores the traumatic experience of seduction from the perspective of an adult woman’s inner world. Drawing from real-life accounts of trauma, Umbra delves into the symbolic representations of deep emotional wounds. Nawrot was responsible for every aspect of the film’s production, from directing and producing to scriptwriting, cinematography, and editing. The film was acclaimed by leading psychologists and psychiatrists, including Prof. Bogdan de Barbaro and Peter A. Levine, and is used as educational material in trauma courses.
In her visual arts career, Nawrot has photographed promotional materials for Prof. Leszek Mądzik’s play Women’s Time, featuring A.M. Jopek, including posters, billboards, and catalogs. In 2022, she held her first solo exhibition in Poland at the Art Gallery of the KUL art scene in Lublin, titled ROMANTICISM I. Her work, focusing on women, their wounds, and the healing process through engagement with archetypes, spans both realism and conceptual portraiture. The exhibition explores themes of mortality and transience.
Nawrot has had several solo exhibitions, including MY MEXICO, ROMANTICISM: RECOVERING YOURSELF, ROMANTICISM AND NOBLE POLAND, and DEVIL’S WOMEN. Her ROMANTICISM exhibition won the Best Women’s Photography Award at the Frida Film Festival.
She is a member of the Polish Filmmakers Association, the Association of Polish Stage Artists, and the Polish Phenomenological Society.
FILMOGRAPHY:
2023 “Medical Poland Board,” director, cinematographer, producer. Advertising film for the Medical Poland Health Foundation.
2023 „Racheal Diyaolu Story,”, director, cinematographer, producer. Feature and documentary, advertising for the Medical Poland Health Foundation.
2023 “Wing Tsun Flashback”, director, cinematographer, producer, editing. Super short experimental film.
2022, 10 short forms, documentaries, and advertising films for the International Wing Tsun Kung Fu Association. Directing, cinematography, editing, and production.
2022 „Devil’s Promise”, adventure series, director’s cooperation, camera operator, editing, actress – Salomea Bełchacka, episode 1. (Pilot)
2020 “Poetry of Image”, director, editing Urszula Nawrot, reportage, short form for SPATIF.
2015 „UMBRA/Eclipse of the moon”, director, cinematographer, editing, script, production, actor- Alice, 30 min. Author’s film.
2010 „Give me what’s mine, student étude,” director Urszula Nawrot, 10 min.
2007 „One Day of Life,” director, cinematographer, editing. Documentary étude, short form.
“The body can say much more than word.” (EXCLUSIVE) Interview with Urszula Nawrot
URSZULA NAWROT
„Twórczość oznacza przyzwolenie sobie na popełnianie błędów. Sztuka, to wiedzieć, przy których z nich pozostać” (Scott Adams).
Nie oznacza to pójścia na żywioł i improwizację, bez uprzednich długotrwałych przygotowań, ale świadome podejmowanie ryzyka przy wyborze artystycznych rozwiązań.
Fragment filmu „Alchemia” Warszawska Szkoła Filmowa.
Urszula Nawrot i Marek Homoncik – para taneczna klasy „S” Tango.